............................گزارش کامل اعتراضات علیه دفن شهدا در پلی تکنیک تهران

.

.

فراخوان مراسم در تراکت فعالان دانشجویی پلی تکنیک:

.

یکشنبه 4.12.87 پس از پایان تحصن مشترک دانشجویان سوسیالیست پلی تکنیک و انجمن اسلامی پلی تکنیک، انجمن اسلامی در بیانیه ای که در سایت خبرنامه امیرکبیر منتشر شد اعلام کرد که در این زمینه هیچ اقدام دیگری انجام نخواهد داد. پس از آن فعالین دانشجویی پلی تکنیکبدون توجه به بیانیه انجمن در باب کناره گیری از این مسئله تراکت فراخوان تجمع اعتراضی در ساعت 11 دوشنبه 5.12.87 را منتشر کردند.

صبح دوشنبه دانشجویان با ورور به دانشگاه شاهد جو نظامی و امنیتی بسیار سنگین در دانشگاه بودند.از صبح دوشنبه نیروهای انصار و چماقداران در دانشگاه حضور داشتند. نیروهای نظامی برای ایجاد رعب و وحشت مارش نظامی و رژه در دانشگاه برگزار کردند.

بسیاری از دانشجویان از صبح دوشنبه به دانشگاه ممنوع الورود شده بودند و با خانواده بسیاری از دانشجویان تماس گرفته شده بود و تهدید شده بودند.

.

گزارش لحظه به لحظه تجمع اعتراضی دانشجویان و ضرب و شتم دانشجویان:

.

صبح دوشنبه ماشین های سپاه، آتش نشانی، اورژانس، ایستگاه های صلواتی، پرچم ها و بنرهای متفاوت، مارش و رژه نظامیان و تعداد زیاد ماموران حراست و ماموران وزارت اطلاعات در دانشگاه شرایط نظامی و امنیتی را بر دانشگاه حکمفرما کرده بود. با وجود همه جو نظامی در دانشگاه تجمع در ساعت 11:30 ، با خواندن سرود یار دبستانی آغاز شد.

دانشجویان متحصن پلکاردهای "تکریم شهدا را پایان دهید، حقوق معلملن را بدهید"، "دانشگاه گورستان نیست، "، "دانشگاه پادگان نیست"،"خاوران بوستان نمی شود، پلی تکنیک گورستان نمی شود"، "دانشگاه سنگر آزادی و برابری"، "مرگ بر استبداد، زنده باد آزادی"، "مرگ بر دیکتاتور"،"مجید، اسماعیل، حسین، کوروش را آزاد کنید."،"جانشان را قربانی کردید، از استخوان هایشان چه می خواهید"، "علیه ارتجاع متحد شویم"، را با خود حمل می کردند.

در ساعت 12:10 دانشجویان که قصد داشتند به سمت دانشکده هوا فضا و محل مقرر برای دفن شهدا حرکت کنند به شدت از سوی چماقداران که به اسپری فلفل و پنجه بوکس مجهز بودند به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. تمام پلکاردها در همان درگیری ابتدایی توسط چماقداران انصار پاره شدند و تعداد زیادی از دانشجویان آسیب دیدند.

دانشجویان فریاد می زدند "بسیجی برو گمشو"، "وحشی، وحشی، وحشی"، "می کشم، می کشم آنکه برادرم کشت"،"مرگ بر طالبان، چه کابل، چه تهران"، "حکومت فاشیستی نمی خوایم، نمی خوایم"،"دفن شهید گمنام نمی خوایم نمی خوایم"، "بر پا خیز، از جا کن، بنای کاخ دشمن"، "اتحاد، مبارزه، پیروزی" سر می دادند.

در ساعت 12:35 تعداد دانشجویان به حدود 1500 نفر رسیده بود اما نیروهای انصار که تعداد آنها بسیار زیاد بود و همه از نیروهای آموزش دیده بودند با فریادهای "الله اکبر" و "یا حسین" به دانشجویان حمله ور شدند. دانشجویان تا مدتی توانستند در برابر فشاری که از سمت چماقداران وارد می شد مقاومت کنند اما به ضرب چوبِ پرچم های "یا حسین" و "یا ابوالفضل" که اکنون به چماق چماقداران تبدیل شده بود به عقب رانده می شدند. در این درگیری ها یکی ازدانشجویان بر اثر فشار وارده بی هوش شد و پای سه نفر از دانشجویان به شدت آسیب دید و به چشم چندین دانشجو اسپری فلفل پاشیده شد.

حدود ساعت 1، یکی از دانشجویان در صحن دانشگاه سخنرانی کرد و مخالفت دانشجویان با دفن شهدا در دانشگاه را اعلام کرد. این دانشجو از حضور دانشجویان در دانشگاه، جو امنیتی دانشگاه و سرکوب دانشجویان سخن گفت.

در حین سخنرانی، بسیجیان "هیهات من الذله" گویان به دانشجویان حمله ور شدند. دانشجویان از صحن دانشگاه به عقب رانده شدند اما همچنان فشار می آوردند تا به صحن بازگردند و بتوانند خود را به محل دفن شهدا نزدیکتر کنند و بتوانند از دفن شهدا جلوگیری کنند اما هر بار که تلاشی از سوی دانشجویان صورت می گرفت چندین دانشجو به شدت آسیب میدیدند. این کشمکش بین چماق داران و دانشجویان تا حدود ساعت 4 ادامه داشت. در این بین نیروهای بسیجی به سر و سینه خود می زدند و دانشجویان به طنز برای آنان دست می زدند و یا با هو کشیدن عمل آنها را تقبیح می کردند. دانشجویان با تشکیل حلقه های متعدد سرودهای "یار دبستانی" و "خون ارغوان ها" می خواندند و همچنان با اقتدار بر خواست خود پافشاری می کردند و شعار می دادند. حدود ساعت 4 دختران بسیجی برای خوردن ناهار به سلف دانشگاه پلی تکنیک، که اکنون دانشجویان در مقابل آن حضور داشتند، وارد شدند و دانشجویان رو به سلف دانشگاه شعار "دانشگاه رستوران نیست" ،"بسیجی برو گمشو" و "بسیجی برو گمشو، نهار دیگه تموم شد" سر می دادند.

حوالی ساعت 5 یکی دیگر از دانشجویان، سخنرانی خود را با شعر شاملو "دیری است با من سخن به درشتی گفنه اید، خود آیا تابتان هست پاسخی به درستی بشنوید، به درشتی بشنوید." آغاز کرد. در ضمن سخنرانی به شرایط موجود فقر، نابرابری، رخوت و سیاهی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت دفن قربانیان جنگ شما را در تثبیت شرایط موجود فقر و نابرابری یاری می رساند و من در راه تغییر شرایط موجود گام برمی دارم و با هر آنچه شما را در تثبیت شرایط موجود یاری رساند مخالفم. من با دفن شهدا مخالفم. او ادامه داد. "شمایی که از احترام به شهدا سخن می گویید آیا جان انسان ها برایتان ارزشمند است؟ او در ادامه به اعتصاب غذای مجید توکلی اشاره کرد. و در ادامه به سرکوب مخالفان تحت پوشش توهین به مقدسات اشاره کرد. در بین سخنرانی چماقداران به سمت دانشجویان حمله ور شدند و با پرتاب سنگ به دانشجوی در حال سخنرانی بطوریکه شیشه پشت او شکست مانع از ادامه سخنرانی او شدند. در این زمان دانشجویان سریعا تریبون سخنرانی را از جمعیت خارج کردند.

.

خروج دانشجویان از دانشگاه:

.

به هنگام خروج دانشجویان از دانشگاه مامورین وزارت اطلاعات تعداد زیادی از دانشجویان را دستگیر کردند و در پشت درهای دانشگاه چندین ون و مینی بوس وزارت اطلاعات دانشجویان دستگیر شده را به کلانتری 107 فلسطین منتقل کردتد.

در کلانتری 107 برخورد بسیار بدی با دانشجویان بخصوص دانشجویان دختر صورت گرفت و ماموران وزارت اطلاعات که ماموران کلانتری را از کلانتری خارج کرده بودند شروع به توهین و فحاشی به دانشجویان کردند.

.

تعداد دانشجویان دستگیر شده:

.

بنا به گزارشات بیش از 70 تن از دانشجویان در کلانتری 107 بازداشت شده بودند که 40 نفر از آنها پس از ضبط کارت دانشجویشان و گرفتن اثر انگشت آزاد شدند.

در حمله دیگر وزارت اطلاعات برای دستگیری دانشجویان، احمد قصابان، نریمان مصطفوی، عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی دستگیر شدند.

اکنون 25 نفر از دانشجویان پلی تکنیک در اوین بازداشت هستند و تعداد زیادی از دانشجویان متواری هستند و هیچ اطلاعی از آنها در دست نیست.

لیست دانشجویان بازداشتی در اوین:

اسامی این ۲۵ دانشجو عبارتند از:

۱- جعفر اعتقادی پور،۲- پاشا امیرمظفری،۳- سعید برزگر،۴- رضا بلباسی،۵- حسین ترکاشوند، ۶- علیرضا تقوی،۷- مجید توکلی،۸- عباس حکیم زاده، ۹- سجاد خادم،۱۰- محمد خطایی،۱۱- کوروش دانشیار، ۱۲- انوشیروان زاهدی ۱۳- رسول سرمدی، ۱۴- اسماعیل سلمانپور، ۱۵- کبیر فاضلی، ۱۶- روشنک فانی،۱۷- احمد قصابان،۱۸- ابراهیم قربانپور، ۱۹- پاشا کوهساری، ۲۰- نوید گرگین، ۲۱- حمید میر حسینی، ۲۲- مهدی مشایخی۲۳- نریمان مصطفوی،۲۴- محمد نصیری، ۲۵- مهدی یعقوبی،


فیلم‌های تکمیلی متعاقبا گذارده می‌شوند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

هرگز از مرگ نهراسیده ام
اگرچه دستانش از ابتذال شکننده تر بود
هراس من باری همه مردن در سرزمینی است
که مزد گورکن
از آزادی آدمی افزون باشد