بیانیه دانشجویان سوسیالیست پلی تکنیک

.

در دفاع از مبارزات دانشجویان دانشگاه شیراز

.

یکی از موارد اتهام دوستان و رفقای ما توهین به مسئولان نظام است. من می خواهم بپرسم آیا دانشجویی که از فقر موجود در جامعه فریاد می زند ، آیا دانشجویی که از سلب آزادی در جامعه فریاد می زند، آیا دانشجویی که از سرکوب از فقر از نابرابری فریاد می زند توهین می کند؟ یا شمایی که با سلب آزادی های موجود در جامعه، یا شمایی که با سلب تمام آزادی های موجود در جامعه با سرکوب هر صدای معترض تمام خواسته های دیکته شده خود را پیش می برید به انسانیت توهین می کنید؟

ما امروز فریاد می زنیم. ما امروز برای نیازهای انسانی ابتدایی خود برای نیاز به نان و آزادی برای دستیابی به آزادی و نیازهای اولیه فریاد می زنیم. ما امروز برای دستیابی به آزادی فریاد می زنیم .اگر نیاز ما به نان و آزادی توهین به شماست توهین می کنیم

.

بخشی از سخنرانی یک دانشجو در دانشگاه شیراز- 20 دیماه 1387

.

.

آغاز کوچک یک مبارزه دانشجویی کوچک می تواند مقدمه بزرگی بر آنچه باشد که پس از آن فرا خواهد رسید و نتایج عظیمی به دنبال خواهد آورد. اگر امروز نه، شاید فردا. اگر فردا نه ، شاید روزی پس از آن

.

لنین، جنبش دانشجویی و شرایط سیاسی کنونی؛ 1908

.

.

در پی برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه شیراز، چهار دانشجوی این دانشگاه به نام های عبدالجلیل رضایی، کاظم رضایی، لقمان قدیری گل تپه و محسن زرین کمر، در روز شنبه چهاردهم دیماه از سوی عمال سازمان اطلاعات شیراز بازداشت و ده دانشجوی دیگر به سازمان مذکور احضار شدند. شنبه بیست و یکم دیماه ، سعید خلعتبری ، عنایت تقوی ، عباس رحمتی و احمد کهنسال نیز بازداشت شدند. 37 دانشجو به کمیته انضباطی احضار و 18 نفر از آنان جمعاً به 28 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.

.
بیایید ببینیم چرا در دانشگاه شیراز دستگاه سرکوب دولت با این وسعت و شدت به کار افتاده است؟ دولت در دانشگاه شیراز از چه هراسیده است که این دانشجویان را اینگونه هدف هجوم ماموران اطلاعاتی-امنیتی خود و کمیته سرکوب مستقر در دانشگاه قرار داده است؟ آیا جز این است که صرف برگزاری مراسم 16 آذر نمی توانسته دلیل قاطعی برای سرکوب آنها باشد؟ مراسمی که همزمان در دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر در سراسر کشور نیز برگزار شد.

.
دانشجویان دانشگاه شیراز بیش از یک سال است که مصرانه مسایل صنفی خود را پیگیری می­ کنند و متعاقباً به گذار سیاسی ضروری و منطقی روی آورده­ اند. آنها به درستی جلسه دیدار نمایشی و تبلیغاتی شیخ مهدی کروبی را به تجمّعی اعتراض­ آمیز تبدیل کردند. در جلسه سخنرانی علی لاریجانی - رئیس فرمایشی مجلس فرمایشی شورای اسلامی- در مهرماه سال جاری، حیاتی و ملموس­ترین و در نتیجه، رادیکال­ترین اعتراضات را متوجه آن عروسک خیمه شب بازی تکیه زده بر صندلی ریاست ساختند. مراسم 16 آذر سال جاری در دانشگاه شیراز با فرم و محتوایی به کلی متفاوت با مراسم آیینی 16 آذر در دانشگاه تهران که از سوی دفتر تحکیم وحدت سازماندهی شده بود، برگزار گردید. در حالی که دانشجویان شیراز اعتراضات مشخص، عینی و ضروری خود را تا سطح رهبری و کلیت نظام بسط و گسترش دادند، دفتر تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه که در جایگاه ابزاری کنترلی در دست دولت همواره و به ویژه در دوران دولت خاتمی ماموریت مهار اعتراضات رادیکال و ریشه­ای دانشجویان را با موفقیت به انجام می­ رسانده است، تمام تلاش خود را در دانشگاه تهران به کار بست تا مانع از فراتر رفتن اعتراضات از سطح شخص احمدی نژاد و دولت وی شود؛ این فقط در شورش های تیر 1378 نبود که دفتر تحکیم با ریاکاری تمام ، اعتراضات ریشه ­ای و انقلابی توده دانشجویان خشمگین را که در حال حرکت به قصد تصرف نهادهای حیاتی حکومتی بودند مهار و با هنرمندی فریبکارانه­ای آنها را منصرف ساخت، بلکه امروز نیز می بینیم که چگونه تیغ سانسورِ اساساً حکومتی خود را در تریبون 16 آذر به روی سخنرانی کسانی که حتی اجازه سخنرانی به آنها داده می­شد، می­گشاید و انعکاس اخبار اعتراضات دانشگاه شیراز را آنجا که به رهبری و کلیت نظام مربوط می­شود سانسور می­کند. اگر امروز مبارزات در دانشگاه شیراز موفق می­شود مرزها و محدودیت­های اعتراضات تحکیمی در دانشگاه را پشت سر گذارد و ما می­توانیم در آنجا شاهد فریادهایی باشیم رهایی یافته از تیغ سانسور محافظه­کارانه ، همه را مرهون عدم مداخله و حضور تشکیلاتی تحکیم و انجمن­های اسلامی هستیم. در دانشگاه شیراز برخلاف انجمن­های اسلامی و شاخه دانشجویی احزاب چپ خارج کشور، فعالیت سیاسی از بدنه دانشجویی واقعی برمی­خیزد و اعتراض ماهیتاً موفق شده است مرزهای نمایشی متعارف خود را زیرپا گذارد و تا تحقق اهداف واقعی یک مبارزه واقعی، قاطعانه و پیگیر، تداوم یابد. از این حیث است که مبارزات در دانشگاه شیراز اهمیت ویژه­ای پیدا می­کند و سرکوب این جریان را برای جمهوری اسلامی دشوار و در عین حال حیاتی می­سازد. امروز فعالیت سیاسی در دانشگاه شیراز به ما می گوید که همه تا نفر آخر در گرداب حقایق واقع کشیده شده­ایم؛ که مردمی که از جریان تاریخ برکنار باشند و بخواهند مستقلاً زندگی کنند وجود ندارند و مخلوق تصورات هوسبازان اند.

.
در حال حاضر می­شود گفت که بر خلاف سالهای گذشته مرکز ثقل تفکرات و اعتراضات رادیکال و ریشه­ای، حیاتی ، ملموس و مثال زدنی به شیراز انتقال پیدا کرده است.رخدادها و وقایع به نحوی می­ گذرند که این فکر را پدید می آورد که ما با یک انتقال دیگر در محور مبارزات به دانشگاه شیراز روبه­ رو هستیم و چه بسا پیام آور این مرحله جدید از مبارزات دانشجویی باشند که دانشجویان شهرستان­ها که تا چندی پیش همواره چشم به راه جریانات سیاسی در تهران بوده­ اند ، ابتکار عمل را به دست گرفته و برای دانشگاههای تهران به سرچشمه نیروی مبارزاتی بدل گردند. بعید نیست که زبانه های آتش جنبش رادیکال در شیراز نیرومندترین وسیله­ ای از کار در آید که روح دغلکاری وارفته و سیاست بازیهای زیرکانه­ ای را که افق دید محدود خرده بورژوازی در صفوف جنبش­های سیاسی دانشجویی در تهران دمیده، فروسوزاند و بار دیگر شوق به پیکار و وفاداری پر شور به آرمان­های سترگ را در ما برافروزد. چه بسا زین پس دیگر دانشگاه­های شهرستانها تکیه گاه ساده خام­ دستی، ارتجاع و دنباله­ روی نباشند. امروزه در حالی که جمهوری اسلامی فرایند تبدیل همه­ جانبه به یک نظام سراپا پاسدار سرمایه را پشت­ سر می­ گذارد و در جایگاه ابزار سرکوب تمام عیار در خدمت سرمایه ، از هیچ اقدامی برای سرکوب، فریب و خفه کردن صدای اعتراض کارگران، کشاورزان، معلمان و دانشجویان رویگردان نیست، دانشجویان پیشرو شیراز با مبارزات راستین، واقعی و ضد نمایشی ، در راه تحقق آرمانها و اساسی­ترین نیازهای انسانی اراده­ هایی را از خود بروز می­ دهند که نوید بخش مبارزات راستین برای محو هرگونه ستم طبقاتی در ایران است.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با درود بر شما یک کلیپ سیاسی کاری از گروه هنری شورش پرندگان
http://video.google.com/videoplay?docid=2949234137269032270&hl=en

ناشناس گفت...

چه نتیجه گیری و جمع بندی شتاب زده ای داره پاراگراف آخر !!!!!!